De tre godaste kladdkakorna!

Kladdkakor är en av mina absoluta favoriter av kakor, desserter och sliskigt ätbart. =)

Tänkte därför dela med mig av mina Topp 3 favoriter.

1. Kladdkaka med créme ovanpå:

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 gr smält smör


Créme:

75 gr smör
1 1/2 dl grädde
3 msk socker
2 tsk mjöl
1 1/2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
Hasselnötter efter behag


*Blanda ihop alla ingredienser till kakan, häll i smörjd och bröad form, 150 grader.

*Blanda alla ingredienser till crémen och sjud några minuter tills det blir en créme.

*Häll den på svalnad kaka.

----------------------------------------------------

2. Enkel kladdkaka:

100 gr smör
1 dl strösocker
1 1/2 dl farinsocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker


*Smält smör och blanda med socker och ägg.

*Rör ned de övriga ingredienserna och blanda väl.

*Häll i smörjd och ströad form

*Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, 175 grader.

*kakan blir låg med ganska hård yta och väldigt kladdig inuti. =)

*Låt kallna, pudra med florsocker.

----------------------------------------------------

3. Annorlunda kladdkaka:

4 dl mjöl
1/2 tsk salt
2 1/2 dl socker
4 tsk bakpulver
5 msk kakao
2 1/2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
4 msk smält smör

*Rörs ihop och häll i smörjd och ströad form.

*Strö på 1 dl strösocker, 1,5 dl farinsocker, 6 msk kakao.

*Häll över 4-4,5 dl kokande vatten.

Och JA.... det kommer bara att se ut som en geggamojja i formen men det är det som gör att det blir kladdigt och gott. =)

OBS: Tänk på att lägga en plåt eller dyligt i botten på ugnen ifall det läcker (pga vattnet) om man använder en form med löstagbar kant.

Denna kaka har jag även en bild på


Har naturligtvis provsmakat en bit här

Postat av: mammagladh - Snälla, stötta mig

Åhh, vad gottigt! Kladdkaka är en sann favorit hos mig också.

URL: http://mammagladh.blogg.se/     Skriven den: 2009-09-16| 21:29:10
Postat av: mammagladh

Nu är du med på min bloglovin! Rysligt snygg ikon du har förresten!



Tack för kommentaren hos mig! Kul att du gillar med header, den är ny från igår.

URL: http://mammagladh.blogg.se/     Skriven den: 2009-09-17| 15:21:56

Ingen reklam tack!

Namn:


E-post (publiceras ej):


URL/bloggadress:


Vad har du på hjärtat?

Komma ihåg dig?
RSS 2.0 mail